روند جهانی شدن تجارت و اقتصاد و توسعه و رشد بنادر، تبدیل شدن به هاب را هدف اصلی بنادر بزرگ قرار داده است. این بنادر می توانند با جذب حداکثری محموله ها و پخش آنها به بنادر کوچکتر نقشی اساسی را در توسعه اقتصادی کشورها ایفا کنند. با توجه به موقعیت حساس جغرافیایی در منطقه و اهمیت حمل و نقل دریایی در قاره آسیا، ایران می تواند با توسعه بنادر خود به این مهم دست پیدا کند و با افزایش سهم خود از حمل و نقل دریایی، در زمره کشورهای پیشرفته قرار گیرد. در این تحقیق ابتدا عوامل مهم جهت هاب شدن بنادر در تحقیقات متعددی بررسی شده است. در مجموع 37 عامل مهم و موثر شناسائی شدند. در ادامه با کاربرد عوامل شناسیایی شده در قالب روش تاپسیس فازی و کسب نظر خبرگان حوزه دریایی، پتانسیل های پنج بندر جنوبی کشور شامل چابهار، بندر عباس، بوشهر، خرمشهر و بندر امام مورد ارزیابی قرار گرفتند. در پایان ارزیابی مذکور نشان داد بندر عباس، بندر امام، چابهار، بوشهر و خرمشهر بترتیب بیشترین پتانسیل های لازم برای هاب شدن را دارا هستند.
حسین بر, محمد اسلم, شنبدی, مازیار. (1399). رتبه بندی بنادر جنوبی ایران جهت هاب شدن با استفاده از روش تاپسیس فازی. کشتیرانی و فناوری دریایی, 5(1), 1-13.
MLA
محمد اسلم حسین بر; مازیار شنبدی. "رتبه بندی بنادر جنوبی ایران جهت هاب شدن با استفاده از روش تاپسیس فازی". کشتیرانی و فناوری دریایی, 5, 1, 1399, 1-13.
HARVARD
حسین بر, محمد اسلم, شنبدی, مازیار. (1399). 'رتبه بندی بنادر جنوبی ایران جهت هاب شدن با استفاده از روش تاپسیس فازی', کشتیرانی و فناوری دریایی, 5(1), pp. 1-13.
VANCOUVER
حسین بر, محمد اسلم, شنبدی, مازیار. رتبه بندی بنادر جنوبی ایران جهت هاب شدن با استفاده از روش تاپسیس فازی. کشتیرانی و فناوری دریایی, 1399; 5(1): 1-13.